Український центр культурних досліджень продовжує знайомити вас з елементами та кращими практиками що були внесені до Національного переліку елементів нематеріальної культурної спадщини України. Наказ МКІП від 24.10.2022 №398 ” Про включення до Національного переліку елементів нематеріальної культурної спадщини України ”
Охоронний Номер – 051.нкс
Обряд «Засівання з конем»
Географічне розташування – Тернопільська обл., Чортківський район, с. Вістря Тернопільський обласний методичний центр народної творчості Коропецька селищна рада (об’єднана територіальна громада) Вістрянська сільська рада
На Тернопільщині у селі Вістря Коропецької ОТГ зберігся давній обряд ‒ засівання з конем в ніч з 13 на 14 січня. Новорічне дійство провадить молодь. У ньому беруть участь колядники, засівальники, поводир коня, музики (усіх понад 20 осіб), члени родини, у яких є дівчина на виданню і де засівають. Напередодні свята Старого Нового року юнаки ретельно готуються.
Для здійснення обряду вибирають об’їждженого і красивого коня. За день до свята його привчають ходити по сходах, всередині приміщення (тренування відбуваються у сільському клубі), аби вміло заходив у домівки. Призвичаюють і до музики – спершу тихої, а потім гучної. Щоб кінь був смирнішим, підгодовують зерном, цукром. Водночас розподіляють ролі: обирають посівальників, віншувальників і поводиря коня. Тим часом парубки плетуть вінок, переважно з гілок туї, кетягів калини чи горобини, і прикрашають паперовими квітами, колоссям пшениці. Зрання 13 січня парубки чистять, миють коня, прикрашають квітами, накидають на нього покривало, на шию чіпають хомут із дзвіночками, на голову – обрукєнку (уздечку), а також зав’язують хустку та одягають вінок із новорічними гірляндами. Водночас грають музики, колядують.
Опівночі парубки вирушають по селу. Ходять по тих оселях, де є незаміжні дівчата на виданні. У ватазі завжди є парубки, яким подобаються дівчата з тих осель, до яких вони ходять засівати. Під вікном музики грають марш. Дівчина запрошує колядників до хати. Першим заходить посівальник з торбиною через плече, у якій зерно, цукерки, горіхи, й засіває. За ним – колядники, поводир заводить коня. Під час колядування та віншування дівчина (поводир, господар оселі) годують коня заздалегідь приготованим сіном, зерном та калачем. Опісля, коли коня виводять із світлиці, музиканти грають два танці ‒ вальс і польку (або фокстрот). Хлопець із ватаги, якому до вподоби незаміжня дівчина, запрошує її до танцю. Потім парубок веде дівчину на подвір’я, садить на коня і разом вони виїжджають за ворота. Це символізує: невдовзі дівчина вийде заміж і покине батьківську домівку. Всі учасники, колядуючи, виходять з хати. Обряд засівання з конем у цьому селі триває аж до ранку, допоки не обійдуть оселі всіх дівчат-виданниць. Також вступають до сільської ради та крамниць, але коня не заводять. Наостанок йдуть до церкви. Святкові Богослужіння на Василя у Вістрі розпочинаються тільки після того, як парубки засіють і заколядують в обох храмах. А ввечері молодь забавляється у сільському клубі.
Існує повір’я: якщо кінь у хаті наслідить, то дівчина того ж таки року неодмінно вийде заміж. Такого старовинного обряду здавна дотримуються у Вістрі. Так повелося споконвіків і триватиме далі. Обряд засівання з конем дійшов до наших днів завдяки тому, що його шанобливо передавали з покоління в покоління. Діди та батьки самі ходили засівати і колядувати, а тепер навчають синів та внуків. Навіть за радянської влади, під час заборони, обряд «Засівання з конем» продовжували відтворювати. Частину «засіяних» коштів передають на церкви.
В селі не пам’ятають звідки бере початок цей обряд засівання. На думку місцевих жителів, він пов’язаний із рільництвом, а його головним символом, як і здоров’я, щастя, сили та прибутку, завжди був кінь.
Фото: Сушко Володимир Ігорович, директор Тернопільського обласного методичного центру народної творчості, 14.01.2021, с. Вістря Коропецької ОТГ