Директорка Українського центру культурних досліджень Ірина Френкель взяла участь в Міжнародній науково – практичної конференції «Світовий та український музичний театр у контексті сучасного культурного дискурсу», що відбувся 22 лютого 2021 року на базі кафедри оперної підготовки та музичної режисури Національної музичної академії ім. П.І. Чайковського (м. Київ).
З вітальним словом до учасників звернувся МАКСИМ ТИМОШЕНКО, доктор філософії, професор, заслужений діяч мистецтв України, ректор НМАУ ІМ. П. І. ЧАЙКОВСЬКОГО.
В програмі конференції брали участь
- Василь Вовкун – генеральний директор – художній керівник Львівської національної опери
- Євген Лаврінчук – головний режисер Одеської національної опери, голова Фонду Одеської національної опери
- Дмитро Морозов, заслужений діяч мистецтв України, головний диригент «СхідOpera» (Харківська національна опера)
- Марина Черкашина-Губаренко, доктор мистецтвознавства, професор, заслужений діяч мистецтв України, академік НАМ України, професор кафедри історії світової музики Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського
- Аделіна Єфіменко, доктор мистецтвознавства, професор, професор кафедри історії музики Львівської Національної музичної академії імені М. В. Лисенка, професор філософського факультету Українського вільного університету Мюнхена
- Ірина Френкель , директор Українського центру культурних досліджень, продюсер міжнародного фестивалю «OPERAFEST TULCHYN»
- Ірина Драч, доктор мистецтвознавства, професор, професор кафедри історії української та зарубіжної музики Харківського національного університету мистецтв імені І. П. Котляревського та багато інших знаних фахівців сфери оперного мистецтва.
В рамках міжнародної події відбулась творча зустріч з Кирилом Карабицем, головним диригентом Борнутського оркестру (Bournemouth Symphony Orchestra) в Англії, диригентом-постановником.
Учасники дискутували про сучасні умови роботи театрів, виклики пандемії, тощо.
Ірина Френкель презентувала тему «Міжнародний оперний фестиваль «OPERAFEST TULCHYN» як економічний важіль розвитку території» оцінюючи ситуацію позиціювання українського фестивалю в європейському контексті.
На початку свого виступу, звертаючись до професорів кафедр оперного співу Національних академії України та інших країн, керівників Національних оперних театрів, диригентів європейських оркестрів, Ірина Френкель підкреслила:
«Жодним чином я не буду оспорювати мистецьку цінність опери та її багатовікову історію. Я – музикант з вищою музичною освітою і розуміюся на важливості контенту професійного мистецького продукту. Але, слухаючи виступи колег, розумію, що буду говорити про інше. Я буду говорити про оперу як інструмент зміни якості життя в громаді. Я буду говорити про те що відбулось в Тульчині – як яскравий приклад культурної трансформації та успішний український кейс. Це апробовані результати моєї наукової роботи, яку я захищала в Австрії і яка пов’язана із економікою культури. Я хочу ще раз підкреслити, що якість оперного продукту – для мене є надважливою задачею. Тому зберігаючи мистецьку цінність продукту ми створили культурний стартап, який сформував змісти і цінності, що сколихнули всю країну довивши, що ВЕЛИЧ МИСТЕЦТВА НЕ ЗАЛЕЖИТЬ ВІД РОЗМІРУ МІСТА».
Саме з цього фестивалю почався рух проєкту «Малі міста – великі враження», що вважається найбільш вдалим прикладом децентралізації в культурі.
Міжнародний фестиваль «OPERAFEST TULCHYN» – найбільша оперна подій України під відкритим небом відбувається в маленькому місті Тульчин, що знаходиться на півдні Вінницької області і на території якого розташований найбільший в Україні палац Станіслава Потоцького – «Подільський Версаль». Саме тут у 1787 році 17 травня було відкрито другій в Україні оперний театр. Тому вибір оперної теми було цілком органічним для організаторів задля досягнення мети: «качнуть Тульчин» з метою привернення уваги для Палацу Потоцьких, що знаходився в жахливому стані.
«Ми можемо багато говорити про цільову аудиторію фестивалю – робота з нею – це окрема тема доповіді. Відповідно до статистичних даних у світі лише 4% осіб слухають класичну музику. З них лише 1% є прихильниками оперного мистецтва. Зрозумівші вузькість цільової аудиторії, а саме, відповідно до статистики у Тульчині нашими глядачами було 15 осіб, а в обласному центрі до 500 осіб, ми почали шукати відповідь на запитання ЧОМУ Я МАЮ ПРИЇХАТИ В ТУЛЬЧИН СЛУХАТИ ОПЕРУ?» – продовжувала пані Френкель – Ми знайшли цю відповідь і маємо шалені результати»
Під час виступу було розкрито таємниці структури фестивалю, облаштування «театру просто неба», децентралізацію повноважень організаторів та пристосування вистав до особливих умов відкритого поля.
«Статистичні дані фестивалю говорять за самих себе» – слайд, який було представлено для учасників конференції дійсно вражав. (слайд зі статистикою ) та довів, що міжнародний фестиваль «OPERAFEST TULCHYN» – найбільша оперна подій України під відкритим небом – це знакова подія, яка змінила сприйняття культури та культурного ресурсу завдяки оперному мистецтву.