14 січня 2021 року в онлайн форматі відбулася зустріч-обговорення: «Роль освіти в охороні НКС – показники, програми, інструменти, головні зацікавлені сторони» в межах підготовки Періодичного звіту України з питань виконання Конвенції ЮНЕСКО про охорону нематеріальної культурної спадщини.
В обговоренні взяли участь близько 30 представниць_ків мистецьких закладів освіти з різних областей України.
Ініціаторами та організаторами зустрічі виступили Державна установа «Український центр культурних досліджень» спільно з громадською організацією «Центр розвитку «Демократія через культуру», акредитованою в ЮНЕСКО за участі Державного агентства України з питань мистецтв та мистецької освіти та Державного науково-методичний центру змісту культурно-мистецької освіти.
З вітальним словом до учасниць-ків звернулися Олена Іщенко – заступниця директора Українського центру культурних досліджень та Ольга Россошанська – перша заступниця голови Державного агентства України з питань мистецтв та мистецької освіти, яка зазначила: «Як центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері спеціалізованої мистецької освіти, долучаємося до обговорення, адже освіта – це один з головних інструментів охорони нематеріальної культурної спадщини».
В основній частині зустрічі, Валентиною Дем’ян – національною експерткою з питань НКС, заступницею директора Центру розвитку «Демократія через культуру» були розглянуті звітні індикатори 4,5,6, що стосуються безпосередньо освіти, навчальних програм, та індикатор 12, який висвітлює політику в галузі освіти, правових і адміністративних заходів у секторі освіти.
Учасниці_ки обговорювали питання, відповідно до опитувального модулю ЮНЕСКО:
- якою мірою формальна та неформальна освіта сприяють передачі знань і навичок і виховують повагу до нематеріальної культурної спадщини;
- якою мірою НКС та її охорона інтегровані в початкову і середню освіту, включені до змісту відповідних предметів і використовуються для викладання і виховання поваги до власної та чужої НКС;
- якою мірою вища освіта розвиває практикування і передачу НКС, а також вивчає її соціальний, культурний та інші виміри;
- якою мірою політика, законодавство і адміністративні заходи у сфері освіти відбивають розмаїття НКС та важливість її охорони та втілюються в життя.
Заклади освіти, що були представлені на зустрічі:
- Петриківська дитяча художня школа ім. Т. Я. Пати, Дніпропетровська область;
- Заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Бубнівка Гайсинської міської ради, Вінницька область;
- Комунальний заклад спеціалізованої мистецької освіти “Валківська школа мистецтв”, Харківська область;
- КЗ «Кодимська дитяча школа мистецтв», Одеська область ;
- Одеське училище мистецтв та культури ім. К.Ф.Данькевича;
- Комунальний заклад «Дніпропетровський фаховий мистецько-художній коледж культури»;
- Кам’янський фаховий музичний коледж ім. Скорика, Дніпропетровська область;
- Решетилівський художній професійний ліцей, Полтавська область;
- Тульчинський фаховий коледж культури, Вінницька область;
- Миколаївський фаховий коледж культури і мистецтв Миколаївської обласної ради;
- ДПТНЗ «Кролевецьке вище професійне училище», Сумська область;
- Петриківське професійно-технічне училище №79, Дніпропетровська область;
- Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, Запорізька область;
- Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка;
- Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»;
- Київський національний університет культури і мистецтв;
- Кодимська міська ТГ, Одеська область;
- Національна спілка майстрів народного мистецтва України.
Це перше з низки обговорень, присвячене одному з головних інструментів охорони культурної спадщини – освіті та цілям сталого розвитку.