Академія культурного лідера

ТРЕНЕРИ АКАДЕМІЇ

СЕРГІЙ ЖУКОВСЬКИЙ

Дізнатися більше

СЕРГІЙ ЖУКОВСЬКИЙ

НАДІЯ ЧУШАК

Дізнатися більше

НАДІЯ ЧУШАК

Партнер проекту

ПРО АКАДЕМІЮ

Децентралізація рішень та бюджетів у культурному секторі – це виклик для України та інших країн перехідного періоду. Територія взаємодії культури і громадянського суспільства, а також культури і економіки залишається невизначеною.

Як наслідок – політики, інституції та окремі діячі комунального рівня перебувають у складному становищі: центральний уряд хоче перекласти відповідальність на них, але у них відсутні:

– моделі для переорієнтації наявної культурної інфраструктури, які обіцяють успіх;

– візії для партисипативної культурної практики;

– ідеї інноваційних пропозицій, зокрема для молодих людей.

Під тиском теперішньої економічної скрути в країні бюджети на культуру часто поспіхом скорочуються та перерозподіляються в інші сфери. Громадські заклади на кшталт бібліотек, музеїв, мистецьких шкіл, театрів та культурних центрів закриваються. Наприклад, у 2016 році це було 3000 бібліотек по всій країні, а в січні 2017 року лише у Рівненському регіоні – 22.

У громадах та містах середнього розміру до цього додаються короткострокові економічні інтереси, внаслідок чого архітектурна спадщина та соціальна інфраструктура історично сформованих центрів руйнуються інвесторськими проектами. На заміну публічним паркам і культурно-освітнім закладам приходять шоппінґ-моли, офісні приміщення та квартири класу “люкс”.

Так у невеликих громад, провінційних міст та (пост-)індустріальних регіонів забирають їхню останню привабливість.

В рамках програм ЄС, а також інших національних та міжнародних проектів, в минулі роки пропонувалось різного ґатунку навчання з “Cultural Management” та проводились проекти з “Cultural Mapping” в Україні. Закордонні експерти представляли різноманітні “best practices” зі своїх країн.

Ці проекти поширюють сучасні знання з менеджменту, стають джерелом важливих даних та фактів. Та вони, як правило, охоплюють передусім групу активістів громадянського суспільства (NGO) та відповідальних осіб на найвищому політичному рівні, але не локальні адміністрації та менеджмент середньої ланки. Відтак багато заходів “Capacity Building” у культурному менеджменті були і залишаються дієвими лише на короткий строк, не маючи сталої ефективності. На периферію вони виходять лише у рідкісних випадках. Бракує супроводу конкретної децентралізації в українській провінції.

Goethe-Institut в Україні у 2014-2016 роках у проектах Культурно-освітня академія та Plan Z показав модель того, як може відбуватись співпраця активістів, неурядових організацій та держустанов і як генеруються конкретні заходи. У завершальному заході Plan Z (2016) та в наступному заході Міністерства культури України (2017) взяли участь за власним бажанням 89 міських голів та понад 100 культурних активістів.

Тепер на засадах цього досвіду з 2018 року має зводитись Cultural Leadership Akademy для України. Міністерство культури у співпраці з Goethe-Institut та українським Інститутом культурної політики (ICP) хоче проводити навчання і сертифікацію.

В перспективі носіям повноважень з прийняття рішень у культурній сфері має надаватись, по можливості, всебічний, необхідний професійний інструментарій задля успішного проведення децентралізації в культурному секторі.

ЦІЛЬ АКАДЕМІЇ

– підтримка діячів (actors) локального рівня з малих громад та міст у здійсненні своєї керівної ролі;

– передача знань про партисипативні проекти і способи роботи;

– передача інструментарію з культурних та економічних процесів планування на основі “Cultural Mapping” та “Cultural Idea Designing”;

– підтримка у проведенні реалістичного аналізу специфічних культурних ресурсів та потенціалу, пошуку локальних та регіональних синергій, а також в розробці концепцій та принципів культурного й економічного розвитку малих міст та провінцій;

– налагодження мережевих зв’язків між ними та культурними неурядовими організаціями з одного боку та з представниками туризму, локальної економіки та інших інтересів – з іншого.

ОРІЄНТОВНІ ДАНІ АКАДЕМІЇ

Січень 2018: Конкурс та відбір тренерів
Лютий-квітень 2018: Підготовка тренерської команди німецькими експертами Патріком Фьолем та Констанце Штолль (етапи навчання у Києві: 12-15.2./19.2.1.3./17-20.4.2018)
Квітень 2018: Відбір учасників для Академії культурного лідера
Травень 2018 – травень 2019: у чотирьох регіонах країни тренери навчать 25 діячів (actors) локального рівня з малих громад та міст.  Проект включає 5 навчальних заходів (модулів) та  сертифікацію Міністерства культури.
Літо 2019: Створення публікації про проект (документація матеріалів).